Beursdeelnames zijn een belangrijk onderdeel van de marketingmix maar vergeet het belangrijkste punt niet!
Dat deelnemen aan een beurs tot op heden een belangrijk onderdeel is van de marketingmix hebben wij tijdens onze werkzaamheden al keer op keer mogen ervaren. Zakenblad Forbes publiceerde een interessant artikel van Henry de Vries, CEO van Indiebooks en auteur van meer dan 300 businessbooks, waarin dit wederom werd bevestigd. Onderstaand geven wij u een samenvatting van de belangrijkste punten.
Netwerken op beurzen in de marketing top vijf
Slechte marketingstrategieën bestaan volgens de Vries niet. “Iedereen is uniek en heeft daarom een marketingmix nodig die voor hen werkt. Bij marketing zit de magie in de “mix” Tijdens het uitvoeren van een 10 jarige lead generatie studie, eindigde het netwerken tijdens beurzen in de top vijf. De beste marketingtactieken zijn educatief van aard en vakbeurzen geven de mogelijkheid om potentiele leads face to face te leren over uw bedrijf, aldus de Vries.
Waarom beurzen rendabeler zijn dan u wellicht denkt
Volgens statistieken van het marketing en ticketing platform spingo.com zijn de kosten van een ontmoeting met een potentiele klant tijdens een beurs € 126. De kosten van een persoonlijke ontmoeting op kantoor bij een potentiele klant zijn € 229. Door met uw bedrijf deel te nemen aan een beurs heeft u dus een rendabelere manier om persoonlijke gesprekken met uw potentiele klanten te voeren.
De sleutel tot succes
Uit een telefonisch gesprek tussen de Vries en vakbeursdeskundige Alice Heiman, mede-oprichter van TradeShow Makeover, kwam duidelijk naar voren dat volgens haar de sleutel tot het succes van ieder event bij de voorbereiding ligt. “En laat dat nou net het geen zijn waar mensen de minste tijd en moeite aan besteden. Ze denken ze al het benodigde gedaan hebben, maar de meeste van hen hebben een aantal belangrijke stukken weggelaten.”
Zes manieren voor het bereiken van succes
Daarnaast deelde Heimann de onderstaande zes manieren om succes te bereiken op een beurs:
- Start vroeg met plannen. Stel zodra de beursmeters vastgelegd zijn een verantwoordelijk persoon of team vast. Maak een tijdlijn die weergeeft wat er iedere week tot de show gedaan moet worden.
- Doe onderzoek. Kom alles over de beurs te weten, de sprekers, deelnemers, bezoekers en trends. Alles wat u helpt voor het plannen van uw mails en communicatie omtrent de beurs. Kies een leidraad waar u zowel voor, tijdens als na de beurs over kunt communiceren. Een krachtige tool is bijvoorbeeld het verbinden van uw activiteiten aan een actuele trend in de markt.
- Bereid al uw berichten voor. De informatie die u communiceert is gebaseerd op het geen wat uit uw onderzoek naar voren is gekomen. De communicatie voorgaand aan de beurs dient over te lopen in de communicatie tijdens de beurs, die vervolgens weer overloopt in de communicatie na de beurs. Dit geld ook voor de foto’s die u communiceert, deze dienen gedenkwaardig te zijn en passend bij uw online uitstraling. Om te voorkomen dat mensen verward raken is het belangrijk dat u ook de uitstraling van uw e-mails en uw stand aan laat sluiten bij de uitstraling van uw website.
- Plan afspraken in. Zorg dat uw team voorafgaand aan de beurs contact op neemt met klanten en leads om afspraken in te plannen voor een ontmoeting tijdens de beurs.
- Plan ieder detail van wat uw standcrew gaat doen tijdens de beurs. Wat voor kleding dienen ze te dragen, wat is het schema, wat behoren ze te doen als ze niet op de stand aanwezig zijn en welke vragen dienen zij te vragen?
- Plan uw opvolging. Maak voorgaand aan de beurs tijd vrij in de agenda’s om na de beurs opvolging te geven aan de contactmomenten. Sorteer uw leads na de beurs en verdeel ze over uw team. Zo staat iedereen klaar om zijn of haar opvolging direct in te kunnen zetten.
Heimann geeft aan dat hoe voor de hand liggend deze tips ook klinken. Toch zijn er een hoop bedrijven die deze basis zaken niet of niet consistent genoeg doen. Kortom een goede voorbereiding is het halve werk.